Over mij

“Door anderen wordt hij vaak beschreven als gedreven, belezen, authentiek, betrokken en voortdurend gericht op ontwikkeling. Hij werkt vanuit een positieve benadering, kan vertrekken van wat er wél is en daarop verbindend verder bouwen aan duurzame en gedragen veranderingsprocessen. Zo’n spreker nodigen wij dus maar wat graag uit!”

“Dr. Loek Schoenmakers werkt ruim 35 jaar als leerkracht, schoolleider en onderwijsadviseur in het Primair en Voortgezet Onderwijs in diverse landen en is gastdocent aan de Anton de Kom Universiteit in Suriname binnen de Master In Education and Research for Sustainable Development (MERSD) en de Master of Education (Med). Kerndocent binnen de Master opleiding Leren en Innoveren aan Hogeschool de Kempel.”

“Loek is associate van het Taos Institute, de bakermat van het sociaal constructionisme en coördinator van TIE – Taos Institute Europe. Loek (1961) woont in Nederland, samen met zijn vrouw Annemarie en zonen Roel en Jon. Naast genieten van zijn werk, beoefent hij ook Boeddhisme, schilderen en houdt hij van reizen.”

Geschreven door een van de opdrachtgevers Tine Bos en Liesbeth Alaerts van UC Leuven Limburg. Groep Lerarenopleiding.

Loek kan vertrekken van wat er wél is en daarop verbindend verder bouwen aan duurzame en gedragen veranderingsprocessen.

Tine Bos en Liesbeth Alaerts – UC Leuven Limburg

De missie van Loek

“Samen duurzaam onderwijs realiseren, dat is zijn ambitie. Hij werkt hiertoe vanuit een sterk waarderende benadering (Appreciative Inquiry) en heeft een rugzak vol concrete ideeën om op die manier verbindend aan de slag te gaan op school: met elkaar als collega’s, met leidinggevenden, met ouders en vooral ook mét leerlingen. In zijn lezing voor UCLL en alle basisscholen verbonden aan het TO-taal project bundelt hij zijn expertise en ideeën om dit proces samen krachtig te maken. Hij promoveerde in 2011 op basis van zijn verbindend, waarderend veranderwerk in Suriname aan Tilburg University ism het Taos Institute.” Geschreven door een van de opdrachtgevers Tine Bos en Liesbeth Alaerts van UC Leuven Limburg. Groep Lerarenopleiding.

Publicaties

Loek schreef of werkte mee aan onderstaande publicaties:

Samen duurzaam onderwijs realiseren

  SAMEN DUURZAAM ONDERWIJS REALISEREN (2015) beschrijft hoe op basis van samenwerking, dialoog participatie ontstaat om duurzaam en kwaliteitsvol onderwijs te realiseren. Het richt zich met [...]

Education as social construction

  EDUCATION AS SOCIAL CONSTRUCTION (TAOS, 2015) beschrijft binnen vele internationale contexten hoe anders onderwijs benaderd kan worden. Opnieuw biedt het gedachtengoed van het sociaal [...]

Happily different

  HAPPILY DIFFERENT (TAOS, 2014) laat zien hoe onderwijsverandering tot duurzaamheid leidt wanneer we het menselijk construct – het sociaal construct – een centrale en gewaardeerde plek [...]

Windkracht 4

  WINDKRACHT 4 (Brussel, 2015) illustreert aan de hand van rijke verhalen hoe veranderprocessen – gebaseerd op het gedachtengoed van het sociaal constructionisme – leiden tot verbinding en [...]

Exceeding expectations

  EXCEEDING EXPECTATIONS(TAOS, 2014) beschrijft de impact van Appreciative Inquiry binnen tal van onderwijscontexten, op klassen niveau, school niveau tot landelijk niveau.

Ik geloof in jou!

  Ik GELOOF IN JOU! (Paramaribo, 2009) Op basis van Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry) werden honderden dromen en wensen van vele Surinamers verwerkt tot een visieboek op [...]

 Wat kan ik voor u betekenen?